Regulamin Organizacyjny
Załącznik nr 1
do Zarządzenia nr 11/2022
Dyrektora Koszalińskiej
Biblioteki Publicznej
im. Joachima Lelewela
z dnia 11.05.2022 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
KOSZALIŃSKIEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ
IM. JOACHIMA LELEWELA
Rozdział I
Postanowienia wstępne
§ 1. Koszalińska Biblioteka Publiczna im. Joachima Lelewela, działa na podstawie:
- ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 194),
- ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2019 r. poz. 1479),
- uchwały Nr XXII/339/2012 Rady Miejskiej w Koszalinie z dnia 28 czerwca 2012 r. w sprawie nadania Statutu Koszalińskiej Bibliotece Publicznej im. Joachima Lelewela z późn. zmianami,
- niniejszego regulaminu.
§ 2. 1. Regulamin Organizacyjny Koszalińskiej Biblioteki Publicznej im. Joachima Lelewela, zwany dalej "regulaminem" określa szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Koszalińskiej Biblioteki Publicznej im. Joachima Lelewela.
2. Ilekroć w regulaminie użyte jest określenie:
- „Biblioteka” - należy przez to rozumieć Koszalińską Bibliotekę Publiczną im. Joachima Lelewela,
- „Dyrektor” - należy przez to rozumieć dyrektora Koszalińskiej Biblioteki Publicznej im. Joachima Lelewela,
- „Zakres czynności” - należy przez to rozumieć obowiązki i uprawnienia wyznaczone dla określonego stanowiska pracy i pracownika zatrudnionego na tym stanowisku.
Rozdział II
Zasady kierowania Biblioteką
§ 3. 1. Dyrektor kieruje działalnością Biblioteki i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Dyrektor wykonuje w stosunku do pracowników zatrudnionych w Bibliotece wszystkie czynności pracodawcy z zakresu prawa pracy.
- Dyrektor kieruje działalnością Biblioteki przy pomocy zastępcy dyrektora i głównego księgowego, którzy wykonują zadania określone przez dyrektora i są wobec niego odpowiedzialni za ich realizację.
§ 4. 1. Do kompetencji dyrektora należy:
- zapewnienie właściwej organizacji pracy, dokonywanie podziału zadań między poszczególnymi działami, oddziałami, filiami i samodzielnymi stanowiskami pracy,
- gospodarowanie środkami finansowymi,
- gospodarowanie mieniem,
- przedkładanie Organizatorowi planów finansowych oraz sprawozdań z ich realizacji.
2. Dyrektor nadzoruje bezpośrednio pracę:
- zastępcy dyrektora,
- radcy prawnego,
- kierownika Działu Komputeryzacji,
- kierownika Działu Finansowo-Księgowego – głównego księgowego,
- kierownika Działu Administracyjno-Gospodarczego,
- samodzielnego stanowiska pracy ds. kadr,
- samodzielnego stanowiska pracy bibliotekarza systemowego,
- samodzielnego stanowiska pracy ds. rozliczeń czytelników
- samodzielnego stanowiska pracy Inspektora Ochrony Danych,
- samodzielnego stanowiska pracy ds. bhp.
§ 5. 1. Do kompetencji zastępcy dyrektora należy:
- zapewnienie pod względem merytorycznym i organizacyjnym koordynacji międzydziałowej, międzybibliotecznej, ponadlokalnej, dotyczącej gromadzenia, opracowania, udostępniania i selekcji zbiorów, działalności informacyjno-metodycznej, poradnictwa i obsługi bibliotecznej,
- organizowanie ponadlokalnej działalności wszystkich działów Biblioteki na rzecz samorządowych bibliotek publicznych,
- tworzenie warunków do doskonalenia i dokształcania zawodowego bibliotekarzy,
- tworzenie warunków do kształtowania tematycznego zakresu zbiorów,
- niezależnie od dokonanego podziału sprawuje w czasie nieobecności dyrektora zastępstwo we wszystkich kwestiach organizacyjnych, merytorycznych i finansowych – zgodnie z pisemnym pełnomocnictwem udzielonym przez Dyrektora Biblioteki.
2. Zastępca dyrektora nadzoruje bezpośrednio pracę:
- kierownika Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów,
- kierownika Działu Udostępniania Zbiorów,
- kierownika Działu Informacyjno-Bibliograficznego,
- kierownika Działu Magazynów,
- kierownika Działu Promocji,
- samodzielnego stanowiska pracy instruktora bibliotecznego.
§ 6. Do kompetencji głównego księgowego należy:
- kierowanie Działem Finansowo-Księgowym,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- współpraca z organami podatkowymi i organami nadzoru finansowego,
- planowanie i analiza realizacji planu finansowego,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- nadzór nad prawidłowym wykorzystywaniem funduszu socjalnego,
- nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem kasy Biblioteki i prawidłowością wypłat wynagrodzeń i zasiłków.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna Biblioteki
§ 7. 1. W strukturze Biblioteki tworzy się następujące komórki organizacyjne:
- działy,
- oddziały,
- filie biblioteczne,
- samodzielne stanowiska pracy.
2. Działy:
- Gromadzenia i Opracowania Zbiorów - symbol „GO”
- Udostępniania Zbiorów - symbol „U”
- Informacyjno-Bibliograficzny - symbol „IB”
- Promocji - symbol „P”
- Komputeryzacji - symbol „K”
- Magazynów - symbol „M”
- Administracyjno-Gospodarczy - symbol „AG”
- Sekretariat - symbol „S.2”
- Finansowo-Księgowy - symbol „FK”
3. Oddziały:
- Mediateka - symbol „U.1”
- Wypożyczalni i Czytelni Biblioteki Głównej - symbol „U.2”
4. Filie biblioteczne:
-
- Filia nr 1 - symbol „F1”
- Filia nr 3 - symbol „F3”
- Filia nr 4 - symbol „F4”
- Filia nr 5 - symbol „F5”
- Filia nr 6 - symbol „F6”
- Filia nr 8 - symbol „F8”
- Filia nr 9 - symbol „F9”
- Filia nr 11 - symbol „F11”
- Filia nr 12 - symbol „F12”
- Filia nr 15 - symbol „F15”
5. Samodzielne stanowiska pracy:
- ds. kadr - symbol „S.1”
- bibliotekarz systemowy - symbol „BS”
- instruktor biblioteczny - symbol „I”
- ds. rozliczeń czytelników - symbol „R”
- Inspektor Ochrony Danych - symbol „IOD”
- ds. bhp - symbol „BHP”
Rozdział IV
Podstawowe zadania i obowiązki kierowników
§ 8. 1. Kierownik działu kieruje całokształtem działalności podległej komórki organizacyjnej i jest za nią odpowiedzialny.
2. Do podstawowych obowiązków kierownika działu należy w szczególności:
- samodzielne planowanie i organizowanie pracy wynikającej z zakresu działania podległej komórki, stanowisk pracy oraz zadań określonych w planach pracy lub zleconych przez przełożonego,
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad przebiegiem realizacji zadań nałożonych na podległą komórkę, stanowisko pracy,
- planowanie, prowadzenie kontroli wewnętrznej,
- sporządzanie wymaganych sprawozdań z wyników pracy,
- udzielanie wskazówek bądź poleceń odnośnie formy i sposobu załatwiania spraw i problemów,
- przygotowywanie wyczerpujących danych w sprawach kierowanych do konsultacji lub podpisu przełożonego,
- przedstawianie przełożonemu informacji o problemach i potrzebach związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem podległej komórki, stanowiska pracy,
- bezpośrednie wykonywanie zadań wynikających z własnego zakresu czynności lub zleconych przez przełożonego,
- sporządzanie rocznego planu pracy działu oraz wymaganych sprawozdań.
3. W zakresie spraw kadrowych do kierownika działu należy w szczególności:
- sprawowanie ogólnego nadzoru nad dyscypliną pracy i przestrzeganiem przez podległych pracowników obowiązujących przepisów, w tym: p.poż., bhp, o zachowaniu tajemnic prawem chronionych, ochronie mienia,
- opracowywanie zakresów czynności bezpośrednio podległych pracowników,
- przedkładanie pracownikowi zatrudnionemu na samodzielnym stanowisku pracy ds. kadr planów urlopów wypoczynkowych i dbanie o ich terminowe wykorzystywanie,
- występowanie z inicjatywami wpływającymi na warunki pracy i usytuowanie pracownika w miejscu pracy, w tym z wnioskami dotyczącymi:
- awansowania pracowników, premiowania, szczególnego wyróżnienia lub przyznania nagrody,
- zwolnienia pracownika lub zmiany warunków pracy i płacy,
- przygotowania nowych pracowników do objęcia określonych stanowisk pracy,
- dbanie o dobrą atmosferę w miejscu pracy, życzliwe i z należytym szacunkiem traktowanie podległych pracowników.
4. Kierownik działu jest odpowiedzialny za zorganizowanie prawidłowego zabezpieczenia majątku reprezentowanej komórki organizacyjnej.
5. Kierownik działu zobowiązany jest do ustalenia zastępstwa na czas swojej nieobecności.
§ 9. 1. Kierownik oddziału kieruje całokształtem działalności podległej komórki, jest za nią odpowiedzialny. Służbowo podlega kierownikowi działu, do którego należy oddział.
2. Do podstawowych obowiązków kierownika oddziału należy w szczególności:
- planowanie i organizowanie realizacji zadań,
- przydzielanie zadań pracownikom,
- opracowywanie planów pracy, sprawozdań,
- sprawowanie nadzoru nad dyscypliną pracy i przestrzeganiem przez podległych pracowników obowiązujących przepisów p.poż., bhp, o zachowaniu tajemnic prawem chronionych, ochronie mienia itp.,
- ustalanie i sporządzanie zakresów czynności podległych pracowników,
- przedkładanie pracownikowi zatrudnionemu na samodzielnym stanowisku ds. kadr planów urlopów wypoczynkowych i dbanie o ich terminowe wykorzystywanie,
- występowanie z wnioskami dotyczącymi pracowników, m.in. awansowania, wyróżniania, nagradzania, ukarania, zwolnienia lub zmiany warunków pracy i płacy.
§ 10. 1. Kierownik filii kieruje całokształtem jej działalności i jest za nią odpowiedzialny. Służbowo podlega kierownikowi działu, do którego należy filia.
2. Do podstawowych obowiązków kierownika filii należy w szczególności:
- planowanie i organizowanie realizacji zadań,
- przydzielanie zadań pracownikom,
- opracowywanie planów pracy i sprawozdań,
- zgłaszanie w odpowiednich działach Biblioteki potrzeb związanych z realizacją zadań i funkcjonowaniem podległej placówki,
- bezpośrednie wykonywanie zadań wynikających z własnego zakresu czynności lub zleconych przez przełożonego, a dotyczących stanowiska pracy.
3. Kierownik filii jest odpowiedzialny za zabezpieczenie majątku podległej placówki.
§ 11. 1. Przekazanie - przejęcie funkcji kierowniczych w działach, oddziałach, filiach bibliotecznych oraz samodzielnych stanowiskach odbywa się protokolarnie z udziałem komisji zdawczo-odbiorczej, powołanej zarządzeniem dyrektora Biblioteki.
2. Kopię protokołu zdawczo-odbiorczego przekazuje się samodzielnemu pracownikowi ds. kadr, celem włączenia do akt osobowych.
Rozdział V
Zakresy działania komórek organizacyjnych
§ 12. Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów
Do podstawowych zadań działu należy w szczególności:
- gromadzenie materiałów bibliotecznych z zakresu literatury pięknej, popularno-naukowej i naukowej, zbiorów obcojęzycznych, regionalnych i zbiorów specjalnych, na podstawie analizy ofert oficyn wydawniczych, hurtowni książek oraz dezyderatów czytelników, pracowników i kierowników działów:
- Działu Udostępniania Zbiorów,
- Działu Magazynów,
- Działu Promocji,
- Działu Informacyjno-Bibliograficznego,
- Działu Komputeryzacji,
- uzupełnianie zbiorów drogą wymiany międzybibliotecznej, zakupu antykwarycznego oraz od osób prywatnych, w szczególności w zakresie zbiorów regionalnych,
- przyjmowanie materiałów bibliotecznych przekazywanych w formie daru,
- przedstawianie Komisji ds. Zakupu i Wyceny Zbiorów, powołanej przez Dyrektora Biblioteki, tytułowych i ilościowych propozycji do zakupu spośród nowości wydawniczych i wznowień,
- ewidencja sumaryczna i jednostkowa wpływów oraz coroczny wydruk ksiąg inwentarzowych,
- uzgadnianie z działem finansowo-księgowym zapisów w księgach inwentarzowych ze stanem na koncie ewidencji,
- opracowanie materiałów bibliotecznych zgodnie z przyjętymi zasadami w katalogu elektronicznym z wykorzystaniem modułu Opracowania systemu ALEPH,
- kontrola bazy i nadzór merytoryczny w celu zachowania kompletności i spójności danych w katalogu elektronicznym,
- prowadzenie zbiorczej dokumentacji ubytków. Wykreślanie na bieżąco ubytków z ksiąg inwentarzowych poszczególnych rodzajów zbiorów,
- prenumerata prasy regionalnej oraz wybranych tytułów prasy ogólnopolskiej,
- prowadzenie akcji bookcrossingowej w ramach popularyzacji książki i czytelnictwa.
§ 13. Dział Udostępniania Zbiorów
Do podstawowych zadań działu należy w szczególności:
- współudział w kształtowaniu zakresu tematycznego zbiorów:
- składanie zamówień do Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów,
- prowadzenie list dezyderatów,
- udostępnianie zbiorów: na zewnątrz, na miejscu, wypożyczenia międzybiblioteczne,
- prowadzenie statystyki dziennej, miesięcznej i rocznej,
- sporządzanie sprawozdawczości,
- organizowanie zajęć biblioterapeutycznych oraz imprez czytelniczych,
- prowadzenie lekcji bibliotecznych dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- prowadzenie selekcji zbiorów,
- w ramach działu funkcjonują:
- dwa oddziały: Mediateka, Oddział Wypożyczalni i Czytelni Biblioteki Głównej,
- dziesięć filii: F.1, F.3, F.4, F.5, F.6, F.8, F.9, F.11, F.12, F.15.
§ 14. Oddział Wypożyczalni i Czytelni Biblioteki Głównej
Do podstawowych zadań oddziału należy:
- udostępnianie zbiorów - wypożyczenia:
- na zewnątrz,
- na miejscu (czytelnia),
- międzybiblioteczne,
- 2) prowadzenie ewidencji:
- czytelników,
- wypożyczeń,
- materiałów bibliotecznych,
- kształtowanie zakresu tematycznego zbiorów:
- składanie zamówień do Działu Gromadzenia i Opracowania Zbiorów,
- prowadzenie list dezyderatów,
- opracowanie czasopism zgodnie z przyjętymi zasadami,
- stała analiza zamówień czytelników,
- kontrola, selekcja i przekazywanie zbiorów do oprawy,
- przyjmowanie wpłat pieniężnych za niezwrócone materiały biblioteczne, opłat za ich nieterminowy zwrot oraz ewentualnych darowizn itp.,
- sprzedaż książek (wypożyczalnia główna),
- w obrębie oddziału funkcjonuje Wypożyczalnia Międzybiblioteczna, której zadaniem jest realizacja zamówień na materiały biblioteczne własne i innych bibliotek na terenie całego kraju.
§ 15. Mediateka
Do zakresu działania Mediateki należy:
- gromadzenie i opracowywanie nagrań muzycznych, słownych i filmów,
- udostępnianie zbiorów muzycznych - wypożyczenia na zewnątrz i na miejscu,
- udostępnianie zbiorów audiobooków, filmów i nagrań „książki mówionej”– wypożyczenia na zewnątrz,
- prowadzenie ewidencji czytelników i wypożyczeni,
- przechowywanie, zabezpieczanie zbiorów muzycznych, audiobooków, filmów i „książki mówionej”,
- prowadzenie zajęć biblioterapeutycznych oraz spotkań tematycznych dla osób z niepełnosprawnością,
- współpraca z organizacjami zrzeszającymi osoby z niepełnosprawnością,
- dostarczanie książek do domu osobom z niepełnosprawnością,
- gromadzenie i udostępnianie gier.
§ 16. Filie biblioteczne
Do zakresu działania filii należy:
- zgłaszanie dezyderatów w sprawie uzupełniania zbiorów,
- prowadzenie ksiąg inwentarzowych księgozbioru w zakresie ubytków,
- prowadzenie dokumentacji wpływów i ubytków,
- techniczne przysposabianie nowych wpływów,
- dbałość o prawidłowy układ zbiorów na półkach,
- selekcja książek zniszczonych i zdezaktualizowanych,
- udostępnianie zbiorów, w tym wypożyczanie na zewnątrz i udostępnianie prezencyjne,
- prowadzenie ewidencji czytelników i wypożyczeni,
- prowadzenie poradnictwa czytelniczego i działalności informacyjnej,
- organizowanie ekspozycji zbiorów,
- prowadzenie lekcji bibliotecznych dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
- przygotowywanie imprez promujących czytelnictwo oraz Bibliotekę,
- prowadzenie zajęć biblioterapeutycznych,
- przyjmowanie wpłat pieniężnych za zagubione książki, kar za przetrzymywanie książek, ewentualnych darowizn itp.,
- udział w skontrach zbiorów,
- współpraca środowiskowa ze szkołami, przedszkolami, radami osiedli itp.
§ 17. Dział Informacyjno-Bibliograficzny
Do podstawowych zadań działu należy obsługa informacyjna indywidualnych i instytucjonalnych użytkowników Biblioteki polegająca na udzielaniu bieżących informacji ogólnych, bibliograficznych, rzeczowych i faktograficznych w oparciu o księgozbiór podręczny, kartoteki biblioteczne oraz zautomatyzowane bazy danych.
- Do zadań Działu Informacyjno-Bibliograficznego należy:
- gromadzenie podstawowych źródeł informacji,
- tworzenie i udostępnianie własnych baz danych (bibliograficznych, faktograficznych),
- organizowanie i prowadzenie tematycznych lekcji bibliotecznych dla różnych grup i środowisk czytelniczych,
- oprowadzanie po Bibliotece grup zorganizowanych,
- koordynowanie działalności informacyjnej w Bibliotece,
- współorganizowanie z innymi agendami lub instytucjami wystaw książek pochodzących ze zbiorów własnych lub innych bibliotek i instytucji,
- opracowywanie zestawień bibliograficznych,
- realizowanie kwerend oraz dezyderatów użytkowników informacji.
- Do zadań Czytelni regionalnej należy:
- wyszukiwanie, zamawianie i gromadzenie wydawnictw książkowych, prasy i map związanych z Koszalinem i regionem,
- gromadzenie i opracowanie dokumentów życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego regionu,
- tworzenie regionalnej bazy danych,
- bibliografowanie czasopism regionalnych i ich zawartości oraz materiałów regionalnych z innych czasopism,
- sporządzanie zestawień bibliograficznych literatury regionalnej,
- gromadzenie i opracowywanie uchwał Rady Miejskiej i Rady Powiatu w Koszalinie,
- prowadzenie lekcji bibliotecznych w zakresie edukacji regionalnej oraz promocji czytelnictwa,
- zbieranie materiałów i opracowywanie „Bibliografii regionu koszalińskiego" ukazującej się w Roczniku Koszalińskim,
- obsługa czytelników (udostępnianie zbiorów, kartotek, baz danych oraz udzielanie informacji).
§ 18. Dział Promocji
Do podstawowych zadań działu należy w szczególności:
- inicjowanie i prowadzenie działań kulturalno-oświatowych poprzez organizację imprez promujących Bibliotekę, książkę i czytelnictwo,
- prowadzenie działalności informacyjnej, upowszechniania dorobku Biblioteki w środkach masowego przekazu, na stronie internetowej biblioteki, w mediach społecznościowych,
- organizowanie wystaw w Galerii Region,
- prowadzenie działalności wydawniczej wydawnictw własnych i zleconych,
- współpraca z innymi organizatorami życia kulturalnego, oświatowego i społecznego,
- pozyskiwanie zewnętrznych środków finansowych na działalność biblioteczną, w tym sporządzanie wniosków aplikacyjnych i monitorowanie realizacji tych zadań,
- opracowanie strategii marketingowych, prowadzenie kampanii reklamujących Bibliotekę, jej zbiory i usługi,
- analizowanie działalności Biblioteki w kontekście zainteresowań i potrzeb czytelniczych.
§ 19. Dział Magazynów
Do podstawowych zadań działu należy w szczególności:
- przechowywanie i wydawanie zbiorów, wydawnictw zwartych i ciągłych Biblioteki, ich zabezpieczenie i ochrona,
- inwentaryzowanie wydawnictw ciągłych,
- prowadzenie magazynu składowego książek i czasopism,
- stała selekcja i kontrola zbiorów,
- prowadzenie dokumentacji wpływów i ubytków,
- przyjmowanie i włączanie materiałów bibliotecznych,
- techniczne przysposabianie druków wpływających do magazynu oraz kwalifikowanie zbiorów do oprawy,
- prowadzenie ewidencji materiałów wypożyczonych i rewersów niezrealizowanych,
- prowadzenie katalogu topograficznego kolekcji:
-
- „M” magazyn,
- „MP” magazyn prezencyjny,
- „MS” magazyn składowy,
- „MSP” magazyn składowy prezencyjny,
- „Cz” magazyn czasopism.
§ 20. Dział Komputeryzacji
Do podstawowych zadań działu należy w szczególności:
- wdrażanie nowoczesnych technik informatycznych na potrzeby sprawnego funkcjonowania procesów bibliotecznych,
- administrowanie lokalną siecią komputerową Biblioteki oraz dbanie o sprawne funkcjonowanie serwerów bibliotecznych oraz stacji roboczych,
- archiwizacja danych zlokalizowanych na serwerach Biblioteki,
- zarządzanie komputerowym systemem bibliotecznym oraz sprawowanie nadzoru nad jego prawidłowym działaniem,
- administrowanie stronami i serwisami internetowymi oraz intranetowymi Biblioteki, prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej,
- współtworzenie bibliotek cyfrowych i innych zasobów online poprzez digitalizację zbiorów własnych Biblioteki,
- zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz materiałów eksploatacyjnych zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych,
- prowadzenie napraw i aktualizacji sprzętu oraz oprogramowania komputerowego w celu utrzymania w sprawności i kompatybilności całości systemu komputerowego w Bibliotece,
- prowadzenie dokumentacji wpływów i ubytków licencji na programy komputerowe,
- prowadzenie szkoleń oraz wsparcie dla pracowników w codziennej pracy ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem,
- współpraca w zakresie zakupu oraz selekcji zbiorów związanych z informatyką.
§ 21. Dział Administracyjno-Gospodarczy
Do podstawowych zadań działu należy w szczególności:
- obsługa gospodarcza działów organizacyjnych Biblioteki,
- administrowanie pomieszczeniami Biblioteki, utrzymywanie ich w stanie pełnej użyteczności (wynajem sal),
- zabezpieczenie dokumentacyjne i realizacyjne remontów bieżących,
- administrowanie środkami trwałymi i przedmiotami nietrwałymi stanowiącymi majątek Biblioteki, prowadzenie ewidencji i kontroli,
- prowadzenie spraw związanych z konserwacją, naprawą sprzętu, maszyn, urządzeń i wyposażenia,
- sprawy związane z przygotowywaniem i przeprowadzaniem procedur przetargowych,
- zapewnianie zaopatrzenia sprzętowego i materiałowego działom organizacyjnym Biblioteki,
- prawidłowe i terminowe wykonywanie czynności związanych z przejęciem, przechowywaniem i wydawaniem materiałów,
- prowadzenie nadzoru nad stanem technicznym pojazdu, koordynacja pracy w zakresie obsługi pojazdu oraz prawidłowej jego eksploatacji,
- tworzenie i przestrzeganie odpowiednich warunków bhp, p.poż, ochrony mienia, nadzór nad przestrzeganiem przepisów i wytycznych w tym zakresie,
- gospodarka odzieżą ochronną,
- prowadzenie archiwum zakładowego, ewidencji stempli oraz kluczy do pomieszczeń,
- obsługa centrali telefonicznej Biblioteki,
- prowadzenie magazynów sprzętu, wyposażenia i materiałów wg zasad określonych przez odpowiednie przepisy w sprawie gospodarki magazynowej,
- przyjmowanie zamówień, zleceń, wykonywanie prac introligatorskich zarówno na potrzeby własne jak i zlecone przez czytelników,
- prowadzenie Sekretariatu:
- przekazywanie do działów korespondencji zadekretowanej przez dyrektora oraz przekazywanie korespondencji do wysyłki,
- przepisywanie pism dyrektora i jego zastępcy,
- wykonywanie innych prac związanych z kierowaniem, obsługą prawidłowym funkcjonowaniem Sekretariatu,
- przyjmowanie i oznaczanie datą wpływu pism (oświadczeń i wniosków) dotyczących Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
§ 22. 1. Dział Finansowo-Księgowy
Do podstawowych zadań działu w zakresie finansowym należy prowadzenie spraw związanych z planowaniem i analizą realizacji planu finansowego Biblioteki oraz nadzór nad finansami Biblioteki, a w szczególności:
- opracowywanie projektu planu finansowego Biblioteki, przedkładanie go w obowiązującym trybie do uchwalenia,
- sporządzanie planu finansowego Biblioteki przy współudziale działów merytorycznych,
- sporządzanie projektów zmieniających plan finansowy w ciągu roku budżetowego,
- analiza realizacji planu finansowego poprzez kontrolę wydatkowania środków,
- sporządzanie sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego i przedkładanie go w obowiązującym trybie organizatorowi,
- sporządzanie informacji z wykonania planu finansowego za I półrocze i przedkładanie jej w obowiązującym trybie organizatorowi,
- analizowanie rocznych i okresowych sprawozdań finansowych Biblioteki,
- analiza i opiniowanie operacji finansowych z punktu widzenia gospodarności,
- nadzór nad prawidłowością wydatkowania środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Biblioteki,
- udzielanie instruktażu działom merytorycznym w zakresie procedury przygotowania projektu planu finansowego Biblioteki,
- analiza prawidłowości i rzetelności składanych informacji i deklaracji podatkowych, ustalanie podstawy opodatkowania,
- prowadzenie analiz kosztowych.
2. Do podstawowych zadań działu w zakresie księgowym należy prowadzenie spraw związanych z realizacją wpływów z opłat i umów cywilnoprawnych, prowadzenie ksiąg rachunkowych, a w szczególności:
- prowadzenie ksiąg rachunkowych Biblioteki, z wyszczególnieniem zadań wynikających ze statutu Biblioteki,
- ewidencja księgowa przychodów oraz ewidencja i rozliczanie z otrzymanych dotacji na zadania celowe,
- prowadzenie rejestru sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT – rozliczanie się w tym zakresie z Urzędem Skarbowym,
- sporządzanie dowodów księgowych stanowiących podstawę wypłat wynagrodzeń i zasiłków dla pracowników Biblioteki,
- prowadzenie dokumentacji płacowej pracowników,
- rozliczanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych potrąconych składek od osób fizycznych,
- wystawianie zaświadczeń pracownikom o wysokości wynagrodzeń,
- ewidencja księgowa kosztów,
- prowadzenie ewidencji księgowej wartościowej majątku trwałego stanowiącego własność Biblioteki,
- aktualizacja wyceny środków trwałych, naliczenie umorzeń środków trwałych,
- obsługa finansowo-księgowa inwestycji i remontów Biblioteki,
- rozliczanie lokat terminowych z tytułu należytego wykonania umowy zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych,
- obsługa spraw związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych,
- sporządzanie bilansu Biblioteki, rachunku zysku i strat i informacji opisowej oraz wycena poszczególnych składników aktywów i pasywów,
- kontrola terminowości wpłat należności z tytułu sprzedaży usług, windykacja roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz przekazywanie ich do egzekucji,
- zgłaszanie wierzytelności Biblioteki w stosunku do dłużników w upadłości i likwidacji,
- nadzór nad wystawianiem faktur VAT przez Dział Administracyjno-Gospodarczy.
§ 23. Samodzielne stanowisko pracy ds. kadr
Do zakresu działania stanowiska należy w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji osobowej pracowników, w tym przygotowywanie dokumentów związanych z przyjęciem do pracy, przebiegiem stosunku pracy, rozwiązaniem umowy o pracę, prowadzenie akt osobowych pracowników,
- prowadzenie ewidencji czasu pracy,
- prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich,
- gromadzenie, ewidencjonowanie, przechowywanie i aktualizowanie danych osobowych pracowników,
- prowadzenie działalności informacyjnej z zakresu prawa pracy,
- nadzór nad realizacją przepisów prawa pracy,
- nadzór nad terminowym wykorzystywaniem urlopów wypoczynkowych oraz korzystaniem z innych zwolnień od pracy przewidzianych prawem,
- nadzór nad wykonywaniem przez pracowników wymaganych dla danego stanowiska pracy badań wstępnych, okresowych i kontrolnych,
- współdziałanie z pracownikami w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczeń emerytalnych i rentowych,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych dotyczących zatrudnienia,
- sporządzanie dokumentów zgłoszeniowych ZUS w zakresie rejestrowania i wyrejestrowywania pracowników,
- wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu,
- prowadzenie rejestru i wydawanie delegacji służbowych,
- prowadzenie ewidencji umów cywilnoprawnych zawieranych z osobami fizycznymi.
§ 24. Samodzielne stanowisko pracy - bibliotekarz systemowy
Do zakresu działania stanowiska należy w szczególności:
- koordynowanie działań i nadzorowanie procesu komputeryzacji prac bibliotecznych,
- zarządzanie komputerowym systemem bibliotecznym oraz sprawowanie nadzoru nad jego prawidłowym działaniem. Analizowanie uwag oraz propozycji nowych funkcjonalności zgłaszanych przez poszczególne agendy Biblioteki w zakresie działania systemu bibliotecznego,
- analizowanie stanu i prawidłowości wprowadzanych danych do bibliotecznych baz komputerowych oraz kontrola zbiorów (scontra),
- udzielanie pomocy merytorycznej i metodycznej, organizowanie i prowadzenie szkoleń z obsługi sytemu bibliotecznego,
- zakup usług udostępniania publikacji elektronicznych oraz usługi serwisowej systemu bibliotecznego, zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych,
- współpraca z bibliotekami innych sieci, instytucjami i organizacjami w zakresie rozwoju i optymalizacji działania sytemu bibliotecznego.
§ 25. Samodzielne stanowisko pracy - instruktor biblioteczny
Do zakresu działania stanowiska należy w szczególności:
- udzielanie pomocy instrukcyjno-metodycznej oraz prowadzenie szkoleń, instruktażu i doskonalenia zawodowego bibliotekarzy miasta i powiatu koszalińskiego,
- prowadzenie działalności sprawozdawczej i sporządzanie zestawień dotyczących działalności merytorycznej,
- prowadzenie działalności informacyjnej, upowszechniania dorobku Biblioteki na łamach prasy fachowej,
- analizowanie działalności bibliotek w kontekście zainteresowań i potrzeb czytelniczych,
- sprawowanie nadzoru merytorycznego w zakresie realizacji przez gminne biblioteki publiczne powiatu koszalińskiego zadań określonych w art. 27 ust. 5 ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach,
- współpraca z Książnicą Pomorską i innymi bibliotekami w zakresie działalności metodycznej,
- inicjowanie i prowadzenie działań kulturalno-oświatowych poprzez organizację imprez promujących Bibliotekę, książkę i czytelnictwo, w szczególności na rzecz powiatu koszalińskiego.
§ 26. Samodzielne stanowisko pracy ds. rozliczeń czytelników
Do zakresu działania stanowiska należy w szczególności:
- wykonywanie czynności mających na celu odzyskanie niezwróconych w terminie materiałów bibliotecznych,
- współpraca z Działem Udostępniania w zakresie odzyskania niezwróconych materiałów bibliotecznych oraz naliczonych opłat,
- uzgadnianie z Działem Finansowo - Księgowym wpłat dokonanych przez czytelników,
- prowadzenie korespondencji w sprawie niezwróconych w terminie materiałów bibliotecznych oraz zadłużeń na kontach bibliotecznych,
- koordynacja i wykonywanie wszelkich czynności związanych z przebiegiem procesu windykacji należności cywilnoprawnych.
§ 27. Samodzielne stanowisko pracy - Inspektor Ochrony Danych
Do zakresu działania stanowiska należy w szczególności zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności przez:
- informowanie administratora, podmiotów przetwarzających oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO, tj. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, s.1) oraz innych przepisów o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie,
- monitorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych oraz polityk administratora i podmiotów przetwarzających w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty,
- udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35 RODO,
- współpraca z Urzędem Ochrony Danych Osobowych,
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla Urzędu Ochrony Danych Osobowych w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 RODO, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach,
- wypełnianie zadań wymienionych w pkt. a-c oraz innych wynikających z RODO z uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania,
- opiniowanie umów zawieranych przez Koszalińską Bibliotekę Publiczną im. Joachima Lelewela w zakresie zagadnień dotyczących ochrony danych osobowych,
- uczestniczenie w konsultacjach we wszelkich innych sprawach związanych z ochroną danych osobowych (w myśl art. 39 ust. 1 lit. a-c i e in fine RODO),
- prowadzenie rejestru czynności przetwarzania.
§ 28.1. Samodzielne stanowisko pracy ds. BHP
Do zakresu działania stanowiska należy w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,
- sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
- udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- inicjowanie i rozwijanie działań oraz przedstawienie dyrektorowi wniosków, dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy,
- udział w opracowywaniu wewnętrznych przepisów dotyczących bhp, m.in. opiniowanie szczegółowych instrukcji na poszczególnych stanowiskach,
- udział w dochodzeniach powypadkowych oraz w opracowywaniu wniosków, wynikających z badania przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy,
- współpraca z komórkami organizacyjnymi w ramach organizowania i zapewniania odpowiedniego poziomu szkoleń bhp,
- współpraca z organami kontroli w zakresie bhp,
- prowadzenie rejestru, kompletowanie i przechowywanie dokumentów, dotyczących wypadków przy pracy i stwierdzonych chorób zawodowych.
2. Szczególne uprawnienia stanowiska:
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy, stanu bhp oraz przestrzegania zasad i przepisów bhp na wszystkich stanowiskach pracy,
- występowanie do kierowników z zaleceniami usunięcia stwierdzonych zagrożeń i szkodliwości zawodowych oraz uchybień bhp,
- występowanie do dyrektora o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków bhp.
Rozdział VI
Ogólne uprawnienia i obowiązki pracowników
§ 29. 1. Każdy pracownik zatrudniony w Bibliotece podlega bezpośrednio tylko jednemu przełożonemu, od którego otrzymuje zadania i polecenia służbowe związane z zajmowanym stanowiskiem, przed którym jest odpowiedzialny za wyniki swojej pracy.
- Na czas określony nieprzekraczający trzech miesięcy w roku kalendarzowym pracownik może być delegowany do pracy w innej komórce organizacyjnej Biblioteki.
- Pracownik oddelegowany zachowuje przynależność organizacyjną do macierzystej komórki, ale w zakresie działania wynikającego z delegacji podlega kierownikowi komórki, do której został oddelegowany.
§ 30. 1. Do wykonania określonych czynności poza siedzibą Biblioteki pracownik jest delegowany na podstawie pisemnego polecenia wyjazdu służbowego.
- Cel wyjazdu określa przełożony.
- Polecenie wyjazdu podpisuje dyrektor lub zastępca dyrektora.
- Z wyjazdu służbowego pracownik składa sprawozdanie (na życzenie przełożonego na piśmie).
§ 31. 1. Pracownik wykonuje swoje obowiązki w oparciu o imienny zakres czynności.
- W czasie wykonywania pracy pracownik obowiązany jest stosować się do posiadanych uprawnień, wskazówek i poleceń przełożonego oraz przepisów prawa regulujących zagadnienia, którymi się zajmuje.
- W miejscu pracy pracownik obowiązany jest do przestrzegania warunków bezpieczeństwa i zasad porządkowych wynikających z przepisów bhp i p.poż., regulaminu pracy i regulaminu organizacyjnego.
§ 32. Pracownik uprawniony jest do:
- żądania zmiany zakresu czynności na piśmie w przypadku, gdy przydzielone mu czynności dodatkowe weszły do jego stałych obowiązków,
- składania skarg i wniosków do dyrektora we wszystkich sprawach wiążących się ze stosunkiem pracy.
§ 33. Każdy pracownik obowiązany jest do przestrzegania drogi służbowej, tj. do zwracania się do bezpośredniego przełożonego, w szczególności w każdym przypadku, gdy sprawa przekracza jego kompetencje, bądź gdy nie ma wystarczających uprawnień do załatwiania danej sprawy.
Rozdział VII
Ogólny tryb załatwiania spraw - system decyzyjny
§ 34. W Bibliotece obowiązują następujące zasady w zakresie podejmowania decyzji:
- decyzje problemowe podejmuje dyrektor i przekazuje do wykonania kierownikom działów,
- bieżące decyzje, zgodnie z zakresem odpowiedzialności podejmują dyrektor, zastępca dyrektora, kierownicy działów, oddziałów i filii,
- szczegółowe decyzje w sprawach kadr, planowania, gospodarki finansowej i rzeczowej podejmuje dyrektor po konsultacji z zastępcą dyrektora lub głównym księgowym,
- w sprawach nagłych, bieżących (w zależności od charakteru) decyzje podejmuje kierownik właściwej komórki organizacyjnej, informując o ich treści dyrektora.
Rozdział VIII
Zasady podpisywania pism i dokumentów
§ 35. 1. Dokumenty finansowe podpisuje dyrektor, główny księgowy lub osoby przez nich upoważnione. Propozycje wydatków finansowych są uzgodnione przez kierowników działów z głównym księgowym lub dyrektorem.
- Wszystkie pisma wychodzące na zewnątrz Biblioteki podpisuje dyrektor, w razie jego nieobecności zastępca dyrektora lub upoważniona osoba.
- Umowy - zlecenia oraz inne umowy podpisuje dyrektor przy oświadczeniu woli głównego księgowego, po parafowaniu przez radcę prawnego.
Rozdział IX
Skargi i wnioski
§ 36. 1. Do rozpatrywania, załatwiania skarg i wniosków w zakresie funkcjonowania Biblioteki - właściwy jest dyrektor.
- Dyrektor Biblioteki przyjmuje skargi i wnioski w każdy pierwszy i trzeci poniedziałek miesiąca.
Rozdział X
Zakresy czynności
§ 37. Zasady ustalania i dokonywania zmian w zakresach czynności:
- za ustalenie, sporządzenie oraz aktualizację zakresów czynności pracowników odpowiedzialni są kierownicy działów (oddziałów i filii),
- za ustalanie i aktualizacje zakresów czynności kierowników działów (samodzielnych pracowników) odpowiedzialny jest dyrektor i zastępca dyrektora zgodnie z dokonanym podziałem obowiązków,
- za tworzenie zbiorów zakresu działania komórek, ich przechowywanie uzupełnienie odpowiedzialny jest samodzielny pracownik ds. kadr,
- zakresy czynności dla wszystkich stanowisk sporządza się w trzech egzemplarzach z przeznaczeniem:
- dla pracownika,
- do akt osobowych pracownika,
- dla kierownika komórki organizacyjnej, w której pracownik jest zatrudniony.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 38. Komórki organizacyjne Biblioteki mogą używać pieczęci podłużnych z pełną nazwą Biblioteki lub dodatkowo z nazwą działu bądź oddziału.
§ 39. Strukturę organizacyjną Biblioteki określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik do regulaminu.
§ 40. Regulamin podany jest do wiadomości pracowników poprzez udostępnienie w Sekretariacie oraz wywieszenie na tablicy ogłoszeń.
§ 41.1. Zmiany regulaminu dokonywane są w trybie przewidzianym do jego nadania.
- Wątpliwości wynikające ze stosowania niniejszego regulaminu rozstrzyga dyrektor.
§ 42. Regulamin wchodzi w życie z dniem 11 maja 2022 r.